Forum citoyen sur l’UE – Le Forum en ligne

Please or Register to create posts and topics.

Sociale media maken onze democratie asociaal?

De economie van de toekomst zal data als grondstof hebben. We doneren allemaal dagelijks massaal veel data. De voorbije 2 jaren is evenveel data door ons geproduceerd als alle jaren in de menselijke geschiedenis voordien… En waar produceren en doneren we onze data? Veel keuze hebben we al lang niet meer in: aan een handjevol commerciële bedrijven aan de overkant van de plas. Voor bepaalde internettoepassingen (sociale media, zoekmachines, apps) is er simpelweg geen alternatief meer, en de klok terugdraaien naar een wereld voor deze innovatie lijkt me ook niet gewenst. De monopolie van deze bedrijven is een zorg, zo hebben de recente politieke veranderingen aangetoond, waarbij de sociale media de wereld ‘geslotener’ lijken te maken, eerder dan ‘opener’ door de ongezien snelle, globale verspreiding van ‘hate speech’ en ‘fake news’. Daardoor hollen deze technologische giganten onze fundamentele rechten uit en lijkt het naar de toekomst toe moeilijker om een gezonde democratie - met sterke journalistiek als 4e macht die zorgt voor correct geïnformeerde burgers - te onderhouden. Want voor komende verkiezingen zullen online media een nog beslissendere rol spelen - gezien hun bereik nog steeds exponentieel groeit, niet alleen binnen Europa maar wereldwijd.. De EU moet nauwer samenwerken om de nieuwe data economie zowel te ondersteunen als de consument te beschermen en concurrentie voor internetgiganten een kans te geven. Het wettelijk kader laat echter op zich wachten. We kunnen maar spreken van sociale media als deze media ons ook echt socialer maakt. Laten we een strategie zoeken om de asociale neveneffecten slim en toekomstgericht aan te pakken.

(Sarah Dejaegher)

Qua wettelijk kader zou je wel kunnen kijken naar de nieuwe Algemene verordening voor gegevensbescherming. Hoewel we nog moeten wachten op hoe deze zal toegepast worden, is het alvast een stap in de richting naar meer privacy op het internet. De privacy commissie heeft er dan ook een prioriteit van gemaakt om Facebook en Google onder deze verordening strenger te gaan controleren.

Maar dan nog heb je volkomen gelijk wat betreft de macht van deze "data concerns". Ieder zoekt vooral bevestiging van eigen ideeën en neemt niet meer de moeite om in de veelheid van data andere meningen op te zoeken. Het probleem is dan ook dat bv Facebook zich onschuldig voordoet, ze zeggen dat ze enkel een soort platform/doorgeefluik zijn waar alle ideeën samenkomen, zonder enige redactie. Er zou echter meer transparantie moeten zijn over hun algoritmes en ze zouden meer ter verantwoording moeten worden gehouden.